Wednesday, October 27, 2010

Calon pengadil next Piala FA


On the list : diz November 2010


Jeng! Jeng! Jeng!

Muhammad Hafizi Bin Kasmuri [FB]
pG, abe da
19 Tahun
pendiam tapi tegas 
Kejuruteraan Awam, Politeknik Kota Bharu


guy dalam gambar ni adik dayun,my second brother
pertengahan November ni, dia akan ikut ujian kecergasan tuk
jadi calon pengadil under FAM 
 [Persatuan Bola Sepak Malaysia] Harap-harap lulus lah.  
 dari dia sekolah rendah sampai la sekarang  memang suka main bola sepak

Adik2 dayun semuanya lelaki ada la sorang pompuan
so, semua kaki bola.. time ada game kat tv, suara dia la yang paling
jelas di dengar kat rumah tu...gaya mengalahkan cam tengok
live kat stadium!

Special sikit tentang abg da ni [nick name dalam family]
dia sekarang da jadi pengadil bola sepak yang diiktiraf oleh KAFA
[Persatuan Bola Sepak Kelantan] 

dayun ingat lagi masa tu dia Form 5, jurulatih dia masukkan nama dia
dalam senarai peserta yang akan ikut kursus pengadil bola sepak
Alhamdulillah, setelah lalui kursus & ujian kecergasan dia lulus!
  abah dayun dulu pun pengadil bola sepak jugak
ikut gen abah kot..hahaha



Awal2 dia diiktiraf jadi pengadil tu, selalu la kena join game.
Biasanya game antara sekolah, antara daerah macam tu la
satu game biasa dia akan dapat RM40 la basic.
Tapi dalam 2 tahun ni, dia banyak handle game peringkat negeri
yang biasanya anjuran kerajaan negeri lebih kurang camtu la
bayaran pun bertambah la kan
satu game  da leh dapat around RM100, see beza kan kalo ikut game yg kecil2



Banyak kali da kalo ada game yang dia jadi pengadil, aku akan p tengok la
smart tengok dia pakai pakaian pengadil tu, serba hitam
takde pula gambar aku nak letak kat sini..huhu
biasa2 kalau ada game, pengadil2 yang kat tengah padang tu
semuanya dah separuh umur, dia je yang paling muda

Pernah sekali masa tu kalau tak silap aku musim Piala Kijang Muda
dia jadi pengadil masa tu 
aku p la tengok kat Stadium Kota Bharu tu..
Ada la cik abe klate 2,3 orang ni cakap sama diaorang:

" Acu mg tengok linesman tuh, sdak budok tu jadi pengadil, calon pengadil
Piala FA aku bunyi kaba ore dok gege"

Dan aku hanya tersenyum, bangga gak samah duo..haha
walaupun yang dipuji tu bukan aku, tapi itu adik aku..huhu 
[kecek klate sikit, faham gak kan] 


Dia pernah cakap, dia punya otai pesan:

"Nanti kalau dah jadi pengadil untuk game2 besar, grand, cam Piala FA, Liga Malaysia,
jangan pulak jadi sombong, taknak dah terima game2 yang kecil ni. tu satu sikap
yang buruk bagi seorang pengadil bola sepak yang bagus!"

  lebih kurang gitu la bunyinya



Apa yang dayun bangga dengan dia
Duit yang dia dapat dari game2 yang dia ikut tu mampu tuk dia buat
belanja sepanjang dia belajar, da dapat beli motorsikal sebijik dah
pakai duit sendiri, cash dowh!
dan aku, selaku kakak yang jauh diseberang laut ni
selalu la jugak jadikan dia BANK aku time hujung2 sem
biasanya tuk beli tiket flight la..haha, tak cukup bajet beb.
Tapi aku ganti balik la..pinjam jak!

gUdLuck abE dA..aloNg always wish u da bEst!

2 comments:

HaN WarreN said...

wowww gud luck bro...untung2 dapat jadi pengadil fifa :)

Unknown said...

haha..fifa tu worldcup terus! harap2 yg FAM ni pun lulus la,,amin!

Syahirah Korean Secret Skincare, Facial Cleansing Foam Cosmoderm & Supplement Shaklee

Hi guys, Assalamulaikum.. Lama tak update blog. Singgah lalu je. Sejak wujud macam-macam media sosial sekarang ni macam instagram se...