Saturday, January 1, 2011

Saya rasa seperti tulang saya da mula reput, cepat-cepat grab dutch lady fresh milk!


Saya rasa tulang saya macam nak reput, satu badan sakit-sakit. Adakah sebab penangan coffee mix super yang saya minum sampai 2 kali sehari. Dulu masa kecil-kecil, zaman pakai tudung senget sebelah, doktor selalu larang saya minum minuman ber-caffein sebab saya ada migrain. Saya yang baik terus patuh pada arahan doktor yang hensem itu. Tapi sekarang bila dah besar dah terbuang dah jauh-jauh migrain tu sikit, saya mula berjinak-jinak ngan coffeemix. Kalau sehari tak minum secawan  mesti terus rasa lain macam je cam tak bermaya.


Saya tak tahu apa masalah saya dua tiga hari ni asyik rasa lenguh badan je. Hari ni pun macam tu jugak. Nak kata buat kerja berat saya hanya kemas-kemas rumah, masak-masak, dan menghabiskan masa yang ada dengan online dan tonton tv. 


Tetiba je saya salahkan coffeemix. Tetiba je saya mula terpengaruh dengan artikel-artikel pasal bahaya Nescafe 3 in 1. Tetiba pulak saya rasa saya tak patut minum coffeemix hari-hari. Tetiba saya mula rasa saya patut ikut nasihat Teacher Valar cikgu bI sekolah rendah saya supaya minum segelas susu sebelum tidur everyday. Sindrom tetiba ini hampir berakhir bila tetiba je saya rasa susu dapat selamatkan saya dari masalah ini.


Demi menyelesaikan masalah, saya ke giant berhampiran dan terus grab satu botol 450 mL dutch lady fresh milk yang berharga RM 3.20. Perghh!!! lagi mahal dari dutch lady full cream milk.


daYun : Kata tulang reput minum lah  Anlene. 
daYah : Anlene mahal lagi la dari dutch lady, lagi pun dutch lady lagi best. 
            [sambil tengok purse yang dah kempis]


Dah lebih separuh botol saya minum. Nampaknya sindrom tetiba datang lagi. Tetiba saya rasa segar lepas minum susu segar tu. Tetiba jugak saya rasa susu tu dah neutralkan partikel-partikel, toksin semua yang ada pada coffeemix dalam badan saya. Boleh percaya ke??? Dan akhirnya tetiba jugak saya terasa nak tulis entri ni dan cerita pasal kisah saya dan susu. Nak dengar cerita saya tak?  Amaran!!! ini bukan kisah lembu punya susu, sapi dapat nama yea hadirin-hadirat sekalian.


Promote Produk susu Dutch Lady. Lagi 3 perisa strawberi, coklat dan kopi saya
 tak suka sebab rasanya macam manis sangat. Yang tiga ni jugak yang best!

Saya dengan susu memang kawan karib dari kecil. Orang klate kata geng kacik! Sebelum p sekolah mesti saya makan roti gardeee....nia sungguh enak dimakan begitu saja dengan segelas air milo+susu tepung fernleaf. Kat sekolah cikgu bI saya Teacher Valar hampir setiap hari pesan,


"Hidayah, nanti balik sebelum tidur jangan minum susu satu gelas haa"

"Hidayah macam mana exam? Ok? Nanti balik belajar, tidur awal dan jangan lupa drink milk before you sleep haa"


Lebih kurang macam tu la kisahnya. Malam-malam sebelum tidur saya akan tarik kerusi makan kat dapur p almari tuk capai tin susu fernleaf yang mama saya simpan tinggi betul. Nak minum segelas susu pun perlu berusaha gigih. Tapi, bila dah lama-lama, mama sendiri yang tolong buatkan untuk saya, segelas susu setiap malam sebelum tidur takpun masa saya tengah study malam-malam, menda wajib. Patuhkan saya pada nasihat berbaur arahan dari teacher saya?


Tapi semua ni tak kekal lama. Bila saya diterima masuk ke mrsm masa F1, saya dah jarang minum susu. Saya dah mula belajar minum nescafemix dari kawan-kawan. Bila balik rumah pun saya dah tak berapa boleh minum air milo yang dicampur susu tepung fernleaf macam selalu mak saya buat tu sebab kat asrama dewan selera selalu hidang minuman bersusu pakai susu lemak berkrim dalam tin tu. Jadi, saya dan susu dah tak rapat sangat, kami jadi jadi semakin jauh, dan jauh, dan jauh sehingga la saya berada di uni.


Sekarang, saya rasa cam nak latih diri minum susu balik. Kalau sebelum-sebelum ni breakfast saya amik secawan coffemix dan secawan lagi pada waktu malam, saya rasa saya nak tukar salah satu tu kepada segelas susu. Biar seimbang...hehe. Jadi saya patut mula latih balik berdamping malam atau pagi dengan segelas susu.


Saya tak nak tulang saya reput, saya baru  21 tahun, 11 bulan k!
p/s: jangan lupa minum air kosong banyak-banyak jugak ya...oksigen! oksigen! hahaha:)

5 comments:

De'din said...

minum waktu malam sesuai kowt !
dedin ssh nak minum pagi2..
x lalu !
heee~

btw,happy new year
hope all your dreams and wishes come true !

Unknown said...

de'din: malam ek? kembali ke zaman dulu plak..huhu. Happy new year jugak. tQ yea

biey said...

syg...teacher valar tu cg tuition english sy...hehe

ada mokhtar said...

bagus betul minum susu =)
selamat tahun baru....

Unknown said...

biey: ooo..mesti u ikut tuition yang dia buat kat rumah dia tu kan?

ada mokhtar: HNY...hehe. jom la join sekali. selamatkan tulang.hahaha...

Syahirah Korean Secret Skincare, Facial Cleansing Foam Cosmoderm & Supplement Shaklee

Hi guys, Assalamulaikum.. Lama tak update blog. Singgah lalu je. Sejak wujud macam-macam media sosial sekarang ni macam instagram se...