Friday, May 25, 2012

Kedamaian Hati Adalah Kedamaian Sejati

----------------------------------------------------------------



Al-kisah seorang raja telah mengadakan sayembara dan ajan memberikan hadiah yang melimpah kepada sesiapa sahaja yang mampu melukis tentang kedamaian. Terapat banyak seniman dan pelukis berusaha keras untuk memenangi pertandingan tersebut. Sang raja melihat kesemua hasil karya tersebut. Walaubagaimanapun, sang raja harus memilih satu daripada kedua-dua lukisan tersebut.



Lukisan pertama menggambarkan sebuah telaga yang tenang. permukaan telaga bagaikan cermin sempurna yang dapat memantulkan kedamaian gunung-ganang yang tenang yang menjulang di sekitarnya. Di atasnya terpampang langit biru denagn awan putih berarak-arak. Semua yang memandang lukisan tersebut berpendapat bahawa itulah lukisan terbaik mengenai kedamaian.



Lukisan kedua juga memaparkan tentang kawasan pergunungan. Yang membezakannya adalah lukisan tersebut nampak kasar dan gondol. Di atasnya terlukis langit yang gelap dan merah menandakan akan turunnya hujan dan petir sabung menyabung. Di sisi gunung ada air terjun deras dan sama sekali tidak menampakkan ketenangan dan kedamaian. Walaubagaimanapun, ada sesuatu yang menarik perhatian raja pada lukisan tersebut. 



Di balik air terjun itu tumbuh semak-semak kecil di atas batu. Di dalam semak tersebut terdapat seekor burung pipit meletakkan sarangnya. Maka, dapat dilihat ditengah-tengah riuh-rendahnya air terjun, seekor burung pipit sedang mengerami telurnya dengan damai.



Akhirnya sang raja telah memilih lukisan kedua. kata sang raja," Kedamaian bukan bererti harus berada di tempat yang tanpa kekacauan, kesukaran atau pekerjaan yang teruk atau sibuk. Kedamaian adalah hati yang tenang dan damai, meskipun di tengah huru-hara  yang luar biasa."





No comments:

Syahirah Korean Secret Skincare, Facial Cleansing Foam Cosmoderm & Supplement Shaklee

Hi guys, Assalamulaikum.. Lama tak update blog. Singgah lalu je. Sejak wujud macam-macam media sosial sekarang ni macam instagram se...